2011. április 13., szerda

Gravlax avagy pácolt lazac

Nos, mint azt már említettem, egyik hétvégén nagyobb mennyiségű lazac állt a házhoz (nem jószántából!). Mivel nem szeretem ugyanazt az ételt huzamosabb ideig enni, ezért nem szavaztam meg a sült fűszeres lazacot egész hétre, ellenben elhatároztam, hogy végre kipróbálom a pácolt lazacot.
Jó érzéssel töltött el a gondolat, hogy csak odakocogok a hűtőhöz, és nyesek a salátámra egy kis lazact - így hát nem is lacafacáztam tovább, előkészítettem a kb. 40 dekás haldarabot és vártam türelemmel - egészen máig.

Az előkészítésen túl már csak a vékonyraszeletelés problematikája marad - a kettő között pedig a türelemé a főszerep.

A sóval tartósítás gondolata nem új keletű, és a pre-hűtőszekrény/fagyasztó előtti időkből származik. Akkoriban még állítólag a homokba ásva tartósították a zsákmányt. Valahol olvastam, hogy fogyasztás - vagy inkább előkészítés előtt - érdemes kifagyasztani a halat, hogy a benne leledzők feladják a küzdelmet és kifagyjanak belőle. Nos, én szóltam. Szerencsére nyereg alatt nem kell puhítani az állat húsát, és füstölőt sem kellett házilag eszkábálnom. A végeredménnyel így is elégedett vagyok, bár szakértőék szerint Hovmästarsås is dukál a lazac mellé, de ebben csupa olyan dolgok vannak, ami az én jelenlegi étrendemből hiányoznak, ezért ennek a készítésétől eltekintettem. (Hozzávalók: 4 ek mustár,  1 ek fehérborecet, 1 ek méz, 6 ek olaj, 3 ek felaprított, friss kapor, só, bors.) De pirítóssal, vajjal és brokkolicsírával is remek kis vacsora.

Gravlax
Hozzávalók:
40-50 dkg friss bőrös lazac
3 evőkanál nagyszemű tengeri só
1 evőkanál cukor (ez lehet ugyanannyi, mint a só, de megintcsak: ez nem az én étrendembe való)
néhány tekerés frissen őrölt bors
egy citrom reszelt héja
egy csokor kapor felaprítva

Először is közeli barátságba kerülünk a hallal és lepikkelyezzük, lemossuk, eltávolítjuk az esetleg még megbúvó szálkákat: összességében tehát szalonképessé tesszük a következő műveletekhez. Ezt követően szárazra törölgetjük és enyhén megborsozzuk.
A sót és a cukrot összekeverem egy tálban és hozzáadom a felaprított kaprot és a reszelt citromhéjat. Ennek a keveréknek egy részét egy nagy tálba terítem, bőrével lefelé ráhelyezem a lazacot, majd a maradék só-cukor-kapor-citromhéj egyveleget rákenem a tetejére. Folpackkal lefedem és egy higénikusra csomagolt téglával vagy egyéb nehezékkel megtámogatva 2-3 napra beköltöztetem a hűtőszekrénybe.
Amikor késszé nyilvánítjuk, újra megmosdatjuk a halat és szárazra töröljük. Mehet a vágódeszkára, ahol hajszálvékony szeleteket vágunk belőle és elégedett hümmögések közepette elfogyasztjuk őket.

Vékonyra szeletelt pácolt lazac

Tömbösítve

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése