2011. január 31., hétfő

Csokis piték

Amikor január végefelé meghallottam, hogy a kakaóbabnak felment a világpiaci ára - megállt bennem az ütő. Rohantam a konyhaszekrényemhez,  hogy megnézzem, meddig elég a tartalék. Sajnos gyakorlatilag semeddig sem. Egy-két adag csokissüti vagy brownie, és oda is a felhalmozott készlet. Ezért ezúton is üzenem  Elefántcsontpart jelenlegi elnökének, Alassane Ouattara-nak, hogy meglehetősen kegyetlen módját választotta a régi elnök gazdaságból való kigolyózásának. Már hogy számomra kegyetlen. Még hogy betiltani a kakaóexportot!

De addig is, amíg hozzájutni a csokihoz kipróbáltam egy-két csokis pitét a Csokoládés finomságok aranykönyvéből. Ki tudja, meddig süthetek ilyeneket...

És előtte néhány szó a könyvről. Bár még csak egy pár receptet próbáltam ki, eddig úgy tűnik, hogy a színes-szagos-szélesvásznú képek nincsenek összhangban a receptekkel. Az előírt mennyiségből készítettem, az előírt módon, és a megfelelő méretű formában, de egyik sütemény sem akart sikeredni. Mondjuk, gyanakodhatnék a saját képességeimre is, de mivel már sütöttem néhány süteményt, már a receptnél gyanús, ha valami rosszul alakul.

A könyvben fellelhető receptet adom közre, ha időközben kidolgozom a saját verziómat, majd módosítok - vagy várom a javaslatokat, hogy miként kellene módosítani.

Az alábbi csokikrém nem a kapkodós fajtának való. Nekem egy majdnem kész csokikrémem bánja, hogy néhány percre a páromra bíztam a kevergetést. Gondolta, hogy minek itt ennyit állni a tűzhely mellett - adjunk rá kakaót! felkiáltással feltekerte a gázt, majd közölte, hogy szerinte kész, nem érti minek ezzel ennyit szöttyögni.
Miután visszanyertem az eszméletemet és találtam hat további tojást a hűtőben néhány köbméter gázzal és egy órával később befejeztem a süteményt.


Mandulás csokis pite
 Hozzávalók:
Tészta
220 g finomliszt
1 adag csokoládékrém
130 g mandula
100 g kristálycukor
190 g vaj
3 tojássárgája
120 g étcsoki
2,5 dl tejszín
50 g mandulaforgács
csipetnyi só

Csokoládékrém:
200 g étcsokoládé
5 dl tej
150 g kristálycukor
6 tojássárgája
1 teáskanál vaniliaeszencia

Bár a recept azt állítja, hogy ez a mennyiség egy 24 cm átmérőjű formához elegendő, nekem még két kisebb, 10 cm-es forma is kijött belőle. A krém viszont csak a nagy és egy kis formához volt elegendő. :(

A lisztből, őrölt mandulából és a csipet sóból (összekeverve) tésztát keverünk a puha vajjal és a tojások sárgájával. Ha egynemű tészát kapunk, hozzákeverjük az apró darabokra vágott csokit. ezzel is gyorsan összedolgozzuk, majd fóliába burkolva mehet a hűtőszekrénybe egy órára pihegni.
Amikor letelt a hűtési idő, enyhén belisztezett felületen kinyújtjuk a tésztát, villával megszurkáljuk és a formába helyezve kb. 45-55 perc alatt 180 C fokon addig sütjük, amíg teljesen szilárd lesz.

Egy apró megjegyzés: ebből a liszt-vaj-mandula mennyiségből nem lesz omlós tészta, de gyakorlatilag semmilyen tészta, mert túlságosan zsíros, nyújtani nem lehet. A mandula nem helyettesíti egy az egyben a lisztet, mert olajos magv. De ezzel mondjuk nem találtam fel a kereket. :)

A kisült-kihűlt tésztát megtöltjük a csokoládékrémmel, a tetejére keményre vert tejszínhabot teszünk, és megszórjuk pirított mandulaforgácsokkal.

Csokoládékrém:
Először felolvasztjuk a csokoládét gőz fölött, vízfürdőben.
A tejet felforraljuk 50 g cukorral, a tojássárgákat pedig habosra keverjük a maradék cukorral. A forró tejből kanalanként a tojáshoz merünk, hogy kiegyenlítsük a hőmérséklet-különbséget, majd állandó keverés mellett hozzáöntjük az összeset a tejhez. Lassan - ismétlem: lassan - takaréklángon folytonos keverés mellett, anélkül, hogy rántottát csinálnánk a tojásból besűrítjük a krémet. Amikor elég sűrű, kanalat jól bevonó masszát kapunk, levehetjük a tűzről, majd hozzáadjuk a vaniliaeszenciát, valamint az olvasztott csokoládét. Ha most lefedjük egy sütőpapírral, nem bőrösödik be. Mehet a hűtőbe.


Mandulás csokis pite

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése