2010. szeptember 27., hétfő

Benti buli

Szkolka let, szkolka zim - mondja az orosz, és valóban, már ezer éve nem osztottam meg semmit itt, de igazoltan voltam távol. Még ha nem is sokáig. Na, de lássuk a legutóbbi mesterkedésemet. A recepteket csak szép lassan csepegtetem, hogy jusson is, maradjon is. :)

Az időjárás nem volt valami kegyes hozzánk a hétvégén - és különösen vasárnap nem. :( Pedig én egy szép, napos vasárnap délutánt terveztem - bográcsozással, diószedéssel és nyárbúcsúztató-őszköszöntő partival. Alkalmat mondjuk bármikor találok, de a gyerekek miatt jó lett volna egy kis kinti huncutkodás.
Azért szerencsére bent is feltaláltuk magunkat - épp csak a szalonnasütés és a bográcsban főzőcskézés maradt el. Pedig hogy felavathattuk volna az új tűzhelyünket!

Eső ide, benti buli oda, süti azért csak kell! És mivel nem voltak kétségeim a csokis süti sikerével kapcsolatban, ezt csináltam meg mindenekelőtt. A süti receptjéért Stahl Juditnak tartozom köszönettel, aki évekkel ezelőtt megjelentette a receptet az egyik Nők Lapja számban. Én lecsaptam rá, addig kísérleteztem vele, amíg szinte már csukott szemmel is meg tudom sütni, és ha biztosra akarok menni, akkor biztosan legyártok egy nagy adagot ebből. Bár a kinézete nem éppen világbajnok, ez még soha sem okozott gondot az elfogyasztásában. Apropó elfogyasztás. Arra vonatkozólag nem igazán vannak adataim, hogy ez a süti meddig áll el. Nálunk nem sokáig. Egy adagból kb. 100 db lesz - attól függően, hogy mennyi időm és türelmem van aprókékosan kiadagolni a masszát - de ha valaki nagykanállal dolgozik a teáskanál helyett, akkor is nagyon finom a végeredmény.

Az eredeti recept triplán volt csokis, mert még fehér csoki máz is volt rajta, de én azt több okból kifolyólag is elhagytam. Egyrészt már így is a kardiológusok rémálma (40 dkg csoki van a teljes mennyiségben!), másrészt pedig a fehércsoki szerintem inkább fehér, mint csoki.

Jöjjön tehát a duplán csokis süti:

Csokis süti
Hozzávalók:
40 dkg étcsoki
5 dkg vaj
2 egész tojás
15 dkg cukor
5 dkg liszt
1 tk sütőpor
két marék dió - tisztítva

20 dkg csokit az 5 dkg vajjal gőz fölött megolvasztok. Amikor kihűlt annyira, hogy a tojásokból nem lesz rántotta, beleütöm a két tojást, hozzáadom a cukrot (én többnyire porcukrot használok, mert gyorsabb vele dolgozni) és összekavarom. Nagyon nem kell vele izmozni - néhány kavarás és kész. Ezután jöhet a sütőporral összekavart liszt. Ha nagyon sűrű (de csak ha NAGYON sűrű), hozzáadok egy kanál tejet vagy tejszínt, de ha elég melegen dolgozom vele, és nem hagyom sokáig állni az olvasztott csokit, akkor nem kell semmivel sem lazítani a tésztát.
A maradék 20 dkg ércsokoládét apró darabokra vágom és belekeverem a tésztába. 
Míg a csokoládé olvadozik a gőz fölött, célszerű megpirítani a diót (vagy mandulát/mogyorót) egy száraz serpenyőben, így pont langyosra fog hűlni, mire a tésztába kerül. Ez azért rendkívül praktikus, mert a csokidarabok így nem olvadnak meg idő előtt. Ha tehát a dió illatos, kihűlt és összeaprítottam akkorára, mint a csokidarabokat - mehet a tésztába.

Már csak ki kell adagolni a masszát. Fél teáskanálnyi tésztát rakok egy sütőpapírral kibélelt tepsire - de a kupacok között helyet hagyva, mert a sütik megdagadnak. Aztán mehet a kb. 180 fokra előmelegített sütőbe (én légkeverésessel dolgozom, így két tálcányi sütit tudok le egyszerre).

A puha, omlós, belül olvadósan krémes, kívül szilárd csokis süti titka, hogy csak nagyjából 6-8 percig szabad bent hagyni a sütőben. Ennyi idő alatt kezd megrepedezni a tetejük - éppenhogy! - és ez az a pillanat, amikor érdemes kivenni, különben száraz keksz lesz belőlük.
Nekem beletelt egy kis időbe, míg eltaláltam ezt a pillanatot, úgyhogy érdemes kísérletezgetni, mert megéri.

ENGLISH VERSION

I am adding the English version here as well. Being a chocoholic is independent of languages - so other nationalities: pls find here the recipe. If anything is not clear - pls get back to me so I can clarify.

Ingredients:
200+200 grams dark chocolate
50 grams butter
2 eggs
100-150 grams sugar (it depends on you how sweet your tooth is)
50 grams flour
1 teaspoon baking powder
two handfuls of walnut/almond/nut nicely roasted in a pan w/o oil whatsoever.

200 grams of dark chocolate should be melted on steam - along with the butter. When it cooled down you add 2 eggs, the sugar, mix them together then add the flour with the baking powder. If it is far too thick (when it is too difficult to stir) you can add 1-2 spoons of milk or coffee latte. When it is nicely mixed, you can add the finely chopped dark chocolate (the remaining 200 grams) and the nuts.
Then you just need to bake it: using a teaspoon you add little portions of the mixture to a baking paper-filled oven pan. Preheat the oven to 175-180 C.
IMPORTANT: do not leave it in the oven longer than 5-8 minutes. When it is no longer shiny but the outside part is crackled you take if off from the oven! At this stage you might think that it is not yet ready but when it is cooled you can peel off from the baking paper: it should be soft and creamy inside. 

Csokis süti
Aztán lehet bedobozolni és csokiimádóknak ajándékba adni - többnyire rendkívül hálásak érte! Vagy kitenni az asztalra és hallgatni az elégedett hümmögést, miközben a sütidarabok villámgyorsan tűnnek el a szemünk elől.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése