2010. szeptember 29., szerda

Éljen a spenótos quiche!

Az anyukám szerint nincs az országban még egy család, amelyik annyi spenótot eszik meg, mint mi. Hááát, ebben mondjuk nem hiszek, de az tény, hogy szívesen eszem spenótot, egészen addig, amíg nem ölti a spenótfőzelék formát. És bár a mi kertünk nem annyira támogatja abbéli törekvésemet, minden formájában kerüljön az asztalra mondjuk hetente, amikor hazamegyünk a szüleimhez, egy kisebb falu spenótfőzelék-igényének kielégítésére szolgáló mennyiséget hozok magammal haza.

Megfigyeltem, hogy ha agyafúrt módon direkt spenótos ételt készítek, mondván, hogy abból több jut nekem - igencsak pórul járok. Maradékra a legritkább esetben számíthatok, mert valahogy ezek az ételek olyan gyorsan tűnnek el, mintha nem is a roppant egészséges (és ezért lenézett) spenótból készülnének, hanem valami másból. Hmmm. 

Még ha nem is tudom azonnal megcsinálni, azért előkészítem, és a hűtőben várja, míg rákerül a sor. Most sem kellett sokáig várakoznia, mert a mélyhűtőmből előkaptam egy előre legyártott quiche-tészta gombócot, megvártam, amíg felenged, formába igazítottam, majd elősütöttem. Ha már csinálok alaptésztát, csak a keverőgépem kapacitása szab határt annak, hogy mennyit csináljak - nem olyan nagy munka kicsit többet összegyúrni, viszont nagy öröm, ha csak ki kell engedni, és megpakolni minden földi jóval, aztán langyosan feltálalni.

Spenótos quiche

Hozzávalók:
Az omlós tésztához: 
25 dkg liszt
10 dkg fagyos vaj
3-4 evőkanál jéghideg víz
1 tojás
csipet só, bors
A töltelékhez:
30 dkg spenót (mirelit vagy friss)
néhány gerezd fokhagyma
3 tojás
2 dl tejszín
nagy marék reszelt sajt
só, bors, reszelt szerecsendió
esetleg feta vagy krémfehér sajt - felkockázva

Ha a tésztát frissen készítem, akkor a késes robotgépben összemorzsolom a fagyos vajat, a lisztet és a sót, borsot. A morzsalékos tésztához hozzáadom a tojást, majd a vizet és ruganyos állagú tészátává gyúrom. Nem kell nagyon gyömöszölni, mert megolvad a vaj, az pedig nem tesz jót a tésztának. A tésztagombóc mehet hűtőzni - félórát, órát pihenhet, de ezen a ponton le is fagyaszthatjuk, aztán kb egy nappal a felhasználás előtt áttesszük a hűtőbe, majd hogy gyúrható legyen szobahőmérsékletűre "temperáljuk".
A tésztát formára nyújtjuk és egy kb 24 cm átmérőjű fodros szélű lepénysűtő edénybe helyezzük. Célszerű az alját villával megszurkálni, hogy ne púposodjon föl. De le is teríthetjük egy sütőpapírral és nehezéket szórunk rá (bab, tisztára mosott kavics, csavar, miegymás), hogy szép egyenletes felületű maradjon.
180 fokra előmelegített sütőben 10-15 percig elősütjük. Ekkor még semmi színe nincs, de már nagyon várja a tölteléket. Amint kivettük a sütőből, kenjük meg egy enyhén felvert tojás fehérjéjével - az bevonja a felületet, rásül, és nem engedi a tésztát elázni.
Mialatt a tészta sül megcsinálhatjuk a tölteléket. A spenótot fokhagymás olivaolajon megpároljuk, sózzuk, borsozzuk, szerecsendióval illatosítjuk. Én ezt gyakran előre elkészítem, így dolgos hétköznap estéken már csak összeboronálom a tésztát a töltelékkel és várom a finom végeredményt.
Ha megvan a spenót is, felverem a tojásokat, sózom, borsozom, hozzáadom a tejszínt, majd belekeverem a reszelt sajtot - de hagyhatunk belőle a tetejére is.
A tészta alján elrendezem a feta kockákat, egyenletesen ráhalmozom a spenótot, és ráöntöm a tojás-tejszín keveréket. Most már mehet vissza 180 fokon süldögélni még kb 30-35 percig.

spenótos quiche
A fenti spenótos lepényt még néhány évvel ezelőtt randának mondtam volna, de Jamie Oliver óta tudom, hogy a nem egyenletes tészta semmiképpen sem csúnya, elegánsan úgy mondják, hogy rusztikus. Nos, én nagyon rusztikusan tudok sütni!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése