2010. szeptember 3., péntek

Tetragonia tetragonioides

Avagy ausztrál spenót. Igaziból semmi köze a mi spenótunkhoz, legalábbis rendszertanilag, de annyiban hasonlít, hogy van benne oxálsav, pótspenótként szerepelt sokáig Ausztrália benépesítésekor, majd az 1800-as években rendkívül népszerű volt Angliában és az Egyesült Államokban. Most meg nálunk.

És így néz ki: 
Egyre több kertben látok ilyen spenótbokrokat - persze csak a mi kertünkben nem megy egyről a kettőre, és nem sokkal nagyobb, mint amikor a földbe került.


De szerencsére a szüleim kertjében ez is megterem - kicsit túlburjánzott, úgyhogy legutóbb több kilónyi friss spenóttal tértem haza, mert az egész családban én vagyok az egyetlen, aki hajlandó spenótot enni. Na, jó, kis túlzással, mert bizonyos formákban mások is megeszik. Én pedig a spenót főzelékről mondok le boldogan.
Ezért aztán sokféleképpen készítem el. Az egyik legnagyobb kedvencem a spenótos lasagna.
Ez az étel nagy barátom, mert nem csak finom, de nagyon gyorsan össze is rakható, aztán már csak ki kell várni, míg összesül a sütőben. De ahhoz én már nem kellek. A mai ebédemet így 15 perc alatt készítettem össze - bár a spenót már készen volt - de fagyasztott spenóttal sem tart sokáig, csak előző nap át kell tenni a hűtőszekrénybe, hogy felengedjen. A lecsepegtetés és ízesítés pedig nem tart tovább öt percnél. Hát nem az elfoglalt háziasszonyok álma?

Sőt, hogy tovább fokozzam, ezt többnyire mindenki megeszi. Eszik belőle az óvodás lányom, és még olyan kamaszt is láttam, aki szereti. Na, jó, olyat is, aki nem.

Spenótos lasagna
Hozzávalók
Kb. 12 lasagna lap, amit nem kell előfőzni. Én csak Colavita-t használok, mert még megfizethető és nagyon jó minőségű.
45 dkg spenót 
40 dkg túró
10 dkg brindza
1 doboz hámozott, darabolt paradicsom konzerv - vagy ennek megfelelő friss paradicsom
15 dkg sajt (Gouda vagy Mozarella)
kevés olívaolaj
só, bors
fokhagyma, esetleg vöröshagyma
kevés szárított oregánó

Először a spenótot kell előkészíteni. A fagyasztott spenótot felengedem, sózom, borsozom és fokhagymával ízesítem. A frisset megmosom, olíván megfuttatok egy fél fej, apró kockákra vágott hagymát és legalább 4 gerezd fokhagymát. A durván aprított spenótot megforgatom az olajon, ha kihűlt a túróhoz keverem.
A brindza ad neki egy kis különleges ízt, de aki nem szereti, el is hagyhatja. Persze olaszosabb lenne ricottával csinálni - de a sarki közértben ritkán van, szegény ember pedig vízzel főz, úgyhogy én is csak hagyományos túrót adok hozzá.
Ha megvan a beízesített túrós-spenótos töltelék, jöhet az összerakás.
Kicsit kiolajozok egy tűzálló tálat (ami kb akkora lehet, mint egy A/4es lap....), beleöntöm az összeturmixolt paradicsomkonzerv felét - vagy darabosan, ha erre nincs idő, esetleg paradicsompürét hígítok fel az aljára, hogy a tésztának legyen miben megpuhulni - és enyhén megsózom, esetleg oregánóval ízesítem.
A paradicsomra jöhet kb 4 lasagna lap, rá a túrós-spenótos töltelék, megint lasagna, újra töltelék, majd befejezésként tészta, a maradék paradicsom konzerv és reszelt sajt vagy a Mozarella karikák.

Mehet is a sütőbe, 180 fokon, légkeveréssel, felső grillel kb 40 perc alatt van kész.
Spenótos lasagna
Hát, azt hiszem ezt hosszabb volt leírni, mint elkészíteni. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése