2010. szeptember 13., hétfő

Zabpelyhes meggyes

Szeretem a hétvégéket - akkor többnyire van idő sütni. És szeretem az őszt is - mert akkor már gond nélkül be lehet kapcsolni a sütőt. Sőt - amíg a fűtés be nem indul, kimondottan támogatott tevékenység, és nem csak a végeredmény miatt. :) Most ugyan nem sütöttem semmi munkásat - mert az időm és energiám a régen vágyott fahéjas és szilvalekváros gombócokra ment el. De az azért mégsem sütemény, úgyhogy vasárnap csak összesertepertéltem egy zabpelyhes sütit.
A receptet egy rádióbeszélgetésben hallottam Kaldeneker Györgytől - még évekkel ezelőtt. Gyorsan leírtam - én azóta is ezt a verziót használom, de biztos vagyok benne, hogy ha nagyon keresném, megtalálnám a honlapján is. www.kaldeneker.hu

A recept nagyon egyszerű, a végeredmény finom - és szent meggyőződésem, hogy egészséges is. Tudom, hogy ez oximoron, de így legalább garantálunk némi rostanyagot a szervezetnek - a cukor tartalma pedig szabályozható némileg. A másik nagy csodája a sütinek, hogy nem kell méricskélnem, mert bögrés. (Az én bögrém kb. 3 dl-es.)

Zabpelyhes meggyes szelet

Hozzávalók:
Tészta:
2 bögre zabpehely
1 bögre teljes kiőrlésű liszt
1/2 bögre fehérliszt
3/4 bögre nádcukor
1 cs vaníliás cukor
1 tk szódabikarbóna
csipet só
25 dkg fagyos vaj

Meggyes töltelék:
1 üveg fejtett meggy befőtt - a házi a legjobb, de a bolti is megteszi
2 evőkanál őrölt fahéj
1 cs vaníliás cukor
fél citrom leve, esetleg héja
1-1,5 evőkanál étkezési keményítő - kevés vízben feloldva

Először a tölteléket készítem el, amíg az hül, össze tudom állítani a tésztát is.
A befőttet beleöntöm egy lábosba - mivel eleve cukrozott, ehhez én már nem adok több cukrot - hozzáadom a fahéjat, vanuliás cukrot és a citrom levét. Amint fölforrt, hozzákeverem a keményítőt, hogy főzeléksűrűségű masszát kapjak. Kész.
Amíg a töltelék hül, összekeverem egy nagy tálban a száraz hozzávalókat, majd a kockákra vágott hideg vajjal összemorzsolom. Mivel ez kb 10 perces munka - itt csalok, és a zabpehely kivételével a belevalókat a robotgépbe teszem és morzsásra darálom a vajjal. Ezt keverem tovább a zabpehellyel, hogy az is szerves része legyen majd a tésztának. FIGYELEM: ez nem tészta lesz a hagyományos értelemben. Nem lehet gyúrni, nyújtani. Csak egy nagy halom morzsa, ami persze össze tud tapadni, ha nagyon akarjuk - és később akarjuk is -, de most csak hagyjuk meg morzsának.

Na, ennyi munka után jöhet az összeállítás: a tészta (helyesbítek: morzsa) felét - vagy annál egy pöttyel többet a sütőpapírral kibélelt tepsibe szóróm majd szétterítem a morzsát a tepsi alján és a kezemmel egyenletesen belelapogatom (közepes méretű, picit nagyobb, mint egy A4 papír, magas peremű tepsi). Jöhet rá a meggyes töltelék, majd rászóróm egyenletesen a maradék tésztát (azaz morzsát) - azzal is ellapogatom.
A sütőt előmelegítem kb. 180 fokra és nagyjából 40 percig sütöm. Ez sütőfüggő - én szeretem, ha a teteje megpirul, ezért néha bekapcsolom a grillet is az utolsó néhány percre.

Zabpelyhes meggyes szelet

Csak akkor érdemes felvágni, amikor már kihült - de nálunk ezt nem mindig lehet kivárni. Rejtélyes módon, mire oda jutnék, a sütemény egyik sarka már hiányzik, és csak egy meggyes kanál árválkodik a tepsi mellett. Hogy lehet ez? Ma sem értem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése